Abstract
Purpose:
A prospective study was carried out to compare outcomes after K-wire fixation of distal
radius fractures without and with associated ulnar styloid fracture, but without fixation
of the styloid fracture.
Patients and Methods:
70 patients, 60 women (86%) and 10 men (14%) with a mean age of 63 years were enrolled.
35 patients had an isolated fracture of the distal radius and 35 had an associated
fracture of the ulnar styloid. All patients underwent percutaneous, “augmented” K-wire
fixation of the distal radius fracture; the ulnar styloid fracture was left untreated.
The patients were followed-up at 3 and 6 months. The stability of the distal radioulnar
joint and the DASH scores were considered to be primary outcome measures.
Results:
Instability of the distal radioulnar joint was diagnosed in 2 patients with ulnar
styloid fracture. No significant and clinically meaningful differences were found
between the groups in clinical (pain, wrist mobility, grip strength, DASH score) and
radiological outcomes. The rate of non-union of the ulnar styloid was 77% at final
assessment.
Conclusion:
An unrepaired ulnar styloid fracture does not affect the outcome of a distal radius
fracture which is fixed by the “augmented” K-wire method.
Zusammenfassung
Ziel:
Vergleich der klinischen und radiologischen Ergebnisse nach K-Drahtfixation distaler
Speichenbrüche ohne und mit gleichzeitiger Fraktur des Ellengriffels, wobei dieser
jedoch nicht befestigt wurde.
Patienten und Methode:
In die prospektive Studie wurden 70 Patienten (60 Frauen=86% und 10 Männer=14%) mit
einem Durchschnittsalter von 63 Jahren eingeschlossen. 35 Patienten hatten eine isolierte
Fraktur des distalen Radius, 35 gleichzeitig eine Ellengriffelfraktur. Der distale
Radius wurde bei allen Patienten mittels einer „augmentierten“ K-Drahtspickung stabilisiert,
während die Fraktur des Ellengriffels unversorgt blieb. Die Patienten wurden nach
3 und 6 Monaten nachuntersucht. Primäre Beurteilungskriterien waren dabei die Stabilität
des distalen Radioulnargelenkes und der DASH-Score.
Ergebnisse:
Eine Instabilität des distalen Radioulnargelenkes fand sich bei 2 Patienten mit zusätzlicher
Fraktur des Ellengriffels. Weder für die klinischen (Schmerz, Handgelenksbeweglichkeit,
Kraft, DASH-Score) noch für die radiologischen Ergebnisse fand sich ein signifikanter
Unterschied zwischen den beiden Gruppen.
Schlussfolgerung:
Unversorgte Frakturen des Ellengriffels beeinflussen nicht das Ergebnis mittels „augmentierter“
K-Drahtspickung stabilisierter distaler Radiusfrakturen.
Key words distal radius fracture - ulnar styloid fracture - distal radioulnar joint instability
Schlüsselwörter distale Radiusfraktur - Ellengriffelfraktur - Instabilität des distalen Radioulnargelenkes